Plugin-hybriderne er et hit blandt bilkøbere, og det skyldes bilernes evne til at køre på el på de små ture i dagligdagen, mens en benzin- eller dieselmotor kan tage over på de længere ture. En plugin-hybrid skal dog oplades hver dag, for at man kan få det fulde udbytte af den, og derfor er det en god idé at undersøge hvilken ladeløsning, der passer bedst til ens kørsel. Hvor meget man kører er nemlig afgørende for, hvordan man bør lade sin plugin-hybrid. De tre mest normale ladeløsninger til en plugin-hybrid er: 1. at investere i egen ladeboks, 2. at lease en ladeboks og 3. at abonnere på en ladeboks. Vi tager nu et kig på de tre forskellige ladeløsninger, og hvilken der passer bedst til din kørsel.
- Investering i egen ladeboks
Det kan i bund og grund kun betale sig at investere i egen ladeboks, hvis man ikke kører mere end 2000 km på strøm om året, hvilket det er langt fra de fleste, der gør. På den anden side er det dyrt at få installeret en ladeboks, hvis man ikke bruger den ofte, og så er strømprisen også høj, da man vil være nødt til at betale fuld elafgift på 1,125 kr. pr. kWh. Derfor kan man spørge sig selv, hvornår det egentlig er den bedste løsning at vælge selv at investere i en ladeboks, men det er selvfølgelig op til den enkelte at vurdere, om det kan betale sig ift. det ovenstående.
2. Leasing af ladeboks
Kører man mellem 2.000 og 10.000 km om året på strøm, og har man ikke elvarme i sin bolig, så er den billigste løsning at lease en ladeboks. Sammenlignet med en almindelig abonnementsordning så er leasing billigere op til 10.000 km om året på strøm. Sammenligner man med et abonnement inkluderet i et bilkøb, er leasing billigere op til 8.500 km. Udover leasing findes der også andre typer serviceaftaler, som lader én få strømprisen refunderet.
3. Abonnering på ladeboks
Man kan købe et abonnement på strøm hos både E.ON og Clever. Lige nu er E.ON det billigste valg, da abonnementet til 329 er 90 kr. billigere om måneden, og så får man refunderet 2,30 kr. pr. kWh, som man putter på sin plugin-hybrid. Clever refunderer til sammenligning kun 1,86 kr. pr. kWh. I bund og grund er E.ON den billigste ladeløsning for dig, som kører mere end 10.000 km om året på strøm. Der er dog en undtagelse, for nogle bilmærker tilbyder et Clever-abonnement i forbindelse med bilkøb, hvor det månedlige abonnement står til en pris på 369 kr. Denne løsning er kun attraktiv, hvis man kører mellem 8.500 og 13.000 km om året på strøm, da Clevers refundering som sagt kun ligger på 1,86 kr. pr. kWh. Ergo hvis man kører mindre end dette, bør man i stedet overveje at lease en ladeboks, og hvis man omvendt kører mere end dette, så bør man i stedet overveje at tegne et abonnement hos E.ON.