Vi gør det alle, uanset om vi vil være ved det eller ej: Hører et par enkelte karaktertræk om en person og stykker resten af billedet sammen i hovedet. En folkeskolelærer fra Svendborg? Nemt at forestille sig. En bankdirektør bosat nord for København? Det danner også tydelige billeder på nethinden. En keramiker på Samsø? Say no more. Nogle professioner kan man bare instinktivt sætte ansigt på, også selv om det ikke ligefrem er politisk ukorrekt. Men hvad nu med iværksætteren? Hvad kendetegner ham eller hende? Det har vi sat os for at kigge lidt nærmere på.
Led efter det halvt fyldte glas
Hvis du skal spotte iværksætteren i rummet, er der et par kendetegn, du med fordel kan gå efter. For det første vil iværksætteren typisk være positiv af sind. Dermed ikke sagt at humøret altid er i top, eller at man nødvendigvis skal være lattermild for at være entreprenant. Men en grundlæggende tro på, at i morgen kan blive bedre end i dag, er nødvendig. Som iværksætter løber du jo alt andet lige en risiko – og risikovillighed går sjældent hånd i hånd med pessimisme.
Søg i midten af rummet
Et sted, du nok ikke skal lede efter iværksætteren, er henne ved tapetet. Iværksætteren er nemlig højst sandsynligt ikke nogen wall flower. Som iværksætter skaber du noget nyt og går nye veje. Du skal turde at sætte din fod der, hvor der endnu ikke er andre fodaftryk. Det kræver en god portion selvtillid. Derudover vil du have brug for at gøre opmærksom på dig selv og overbevise andre om dit værd. Både dine kunder, dine samarbejdspartnere og måske også din bank. Et fordelagtigt karaktertræk er derfor også en vis grad af udadvendthed.
Lyt efter den kritiske kommentar
Iværksætteren er ganske vist positiv af sind, men du bør ikke forveksle positiviteten med tilfredshed. Tværtimod. Som iværksætter har man nemlig en tendens til at være en kende utilfreds med status quo. Eller sagt på en anden måde: Man er udstyret med en ekstra fintfølende kritisk sans. Og det er bestemt ikke for at være besværlig eller for at ødelægge den gode stemning. Det er snarere fordi, at iværksætteren ønsker at forbedre status quo, så verden kan blive endnu bedre. Iværksætteren er af natur mere tiltrukket af udvikling end af daglig drift af biksen.
Hvis du stadig har svært ved at få øje på den nærmeste iværksætter, er forklaringen jo nok, at stereotyper sjældent holder i virkeligheden. Ikke desto mindre kan de gøre os klogere – måske først og fremmest på os selv.