Marketingsføring er rigtig vigtigt for et firma, hvis man vil øge virksomhedens synlighed og salg. Det kan være en rigtig god ide at lave en markedsføringsstrategi for at nå firmaets mål i forhold til marketing. Det er ofte mål som at øge salget eller skille sig ud fra konkurrenter, der er målet, når det kommer til markedsføring. Der findes mange forskellige former for markedsføringsstrategier, men denne artikel vil sætte fokus på 3 forskellige.
Segmenteringsstrategi: segmenteringsstrategien handler i bund og grund om at inddele sine kunder i mindre grupper med fælles interesser eller egenskaber. Igennem de fælles interesser kan din virksomhed målrette marketingskampagner til de pågældende interesser. Er din virksomhed for eksempel en tøjbutik, der sælger tøj til både voksne og børn, vil det for eksempel ikke give mening at lave en kampagne for børnetøj til voksne uden børn. Det vil være spild af tid og ressourcer, da dette ikke vil øge salget. Ved at lave en kampagne til forældre omkring børnetøj og en anden kampagne omkring voksentøj, vil du få mere ud af kampagnerne.
Konkurrencebaseret strategi: den konkurrencebaserede strategi handler i bund og grund om at skille sig ud fra virksomhedens konkurrenter. Her fokuseres der på at vise, hvad der gør din virksomhed bedre end konkurrenternes. Det kan for eksempel være kvaliteten på din virksomheds produkter, jeres service, jeres priser eller lignende. Har du for eksempel et rengøringsfirma, kunne det være en ide at markedsføre i forhold til jeres kunders tilfredshed og jeres service. Fokuser på det, der er vigtigt for jer, og hvad der gør jer specielle.
Digital markedsføringsstrategi: den digitale markedsføringsstrategi har mange forskellige grene. Der er nemlig flere forskellige former for digital markedsføring, som alle er baseret på internettet. Det kan for eksempel være markedsføring på de sociale medier. Dette er en rigtig god måde at blive mere synlig for potentielle kunder. Facebook er for eksempel en platform, som har mange forskellige potentielle kunder for de fleste virksomheder.
SEO eller søgemaskineoptimering er en anden digital markedsføringsstrategi, som er god at have. Denne optimerer din hjemmeside på søgemaskiner, så du har flere muligheder for at blive set af potentielle kunder.