Den danskudviklet tjeneste Repaytio gør det nemmere for små og mellemstore virksomheder at ordne fakturaer og få betalinger fra kunderne til tiden, og dermed er der mere tid til virksomhedens kerneopgaver.
Som start up-virksomhed eller ejer af en mindre eller mellemstor virksomhed oplever man ofte, at betalinger af fakturaer ikke altid falder til tiden. Det har fået folkene bag Repaytio til at nytænke måden, at fakturaer mellem virksomheder betales på.
Tjenesten Repaytio tilknyttes dit økonomisystem på mindre end fem minutter, og man sender fakturaer præcis, som man plejer. Den store forskel er, at kunden fremover kan betale med et enkelt klik, når de modtager fakturaen i deres mail-indbakke. Dermed bliver fakturaer hyppigere betalt indenfor betalingsfristen, fordi kunden hverken skal finde girokort eller NemID frem og gennem netbanken.
– Al erfaring viser, at jo lettere, det er for kunderne at betale deres regninger, jo hurtigere bliver regningerne betalt. Hvis det er besværligt at betale regninger, bliver de hurtigt skubbet til side, og det betyder rykkere og ekstra arbejde for ens virksomhed. Tid som man gerne vil bruge på vigtigere opgaver, når man er en nystartet eller en mindre virksomhed, siger Dennis Hostrup, partner i Repaytio.
Som virksomhedsejer skal man optimere på alle opgaver – derfor opstod idéen
Det er de tre IT-udviklere Dennis Hostrup, Troels Vest Jensen og Rune Kragh, der står bag Repaytio. Gennem deres egen erfaring med opstart af virksomheder er de blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er at have styr på økonomien – selvom man som nystartet virksomhedsejer helst vil fokusere på ens produkter og udvikling af virksomheden.
– Som lille eller mellemstor virksomhed har man mange forskellige områder at holde styr på, og mest af tiden har man lyst til fokusere på virksomhedens kerneprodukt. Kontor- og økonomiarbejdet bliver derfor skubbet i baggrunden, og så får man pludselig ikke fulgt op på manglende betalinger. Det er paradoksalt, at små virksomheder skal knække halsen på at fokusere for meget på deres egentlige produkt, forklarer Troels Vest Jensen, partner i Repaytio.
Derfor ønskede de at udvikle en tjeneste, der skal ses som en hybrid mellem MobilePay og traditionel leverandør- og betalingsservice.
– Med den lettere måde at betale på for kunderne, sikrer vi en større betalingsrate. Samtidig kan Repaytio selv sende rykkerbreve – både når betalingsfristen nærmer sig, og når den er overskredet. Dermed skal virksomhedsejere altså ikke bekymre sig om det, og samtidig får de altså mere tid til det, de brænder for i virksomheden, siger Troels Vest Jensen
Virksomheder har brug for likviditet – og styring af deres likviditetsflow
Repaytio, der er godkendt af Finanstilsynets Fintech-afdeling, har lige nu 753 små og mellemstore virksomheder som brugere. Hver måned sendes der regninger via Repaytio for mellem 1,1 og 1,5 millioner kroner, og stadig flere virksomheder vælger at gøre brug af tjenesten.
– Vores brugere oplever, at de får betalinger langt hurtigere, og samtidig bruger de langt mindre tid på økonomiarbejde og at sende rykkerbreve. For en mindre virksomhed er det afgørende, at man ikke skal have flere ugers omsætning bundet i manglende betalinger. Det er en stor fordel for mindre erhvervsdrivende, som ofte har brug for likviditet, lyder det fra Troels Vest Jensen.
Som virksomhed har man mulighed for at prøve Repaytio uden månedlige omkostninger. Vi har valgt at Repaytio er uden abonnement for alle brugerne, og man kan frit sende et ubegrænset antal fakturaer til sine kunder.
– Løsningen er både billigere og lettere at implementere end traditionel leverandør- og betalingsservice. Vi har selv stået som nystartet virksomhed og skulle igennem den indviklede og bureaukratiske proces, det er at implementere Leverandør- eller Betalingsservice til debitorstyringen. Det tager fem minutter at installere Repaytio, og det koster langt under det konkurrenterne som leverandør- og betalingsservice tager, forklarer Dennis Hostrup.
Vil du vide mere om tjenesten eller i gang med det samme, kan du besøge os på www.repaytio.dk.