Hvordan er din tilgang til arbejdsopgaver? Har du tunnelsyn, checklister og giver du hvert enkelt check et entusiastisk flueben? Eller, ligger dit fokus på udførelsen af opgaven og den enkeltes udvikling? Præferencer er der mange af, men som leder er det vigtigt, at gøre sig bekendt med, ikke kun hvordan du selv arbejder, men hvordan dine medarbejdere arbejder.
Ved at se på to modsætninger i ledelsesstile kan du opveje dine lederskabsværdier. Den transformationelle ledelsesstil fokuserer på interpersonelle relationer, som forbedrer professionelle relationer, derigennem øge produktiviteten og skabe et positivt arbejdsmiljø. Her kan det meget overordnet siges, at den opgaveorienterede ledelsesstil passer til definitionen af en leder, mens den opgaveorienterede stil fokuserer på en leders karakteristika.
Hvis du anvender den opgaveorienterede ledelsesstil, kan du måske nikke genkendende til disse tilgange: Trin-for-trin planlægning, løbende definering af struktur og målsætning, belønningssystem, stramme tidsplaner, osv. Disse tilgange er gode værktøjer, hvis det kan ses på outputtet og tallene. En af de problemer der kan være med udelukkende at anvende den opgaveorienterede ledelsesstil ses ofte at være mangel på motivation hos den enkelte medarbejder.
Det er en balancegang, når du skal vælge hvilken ledelsesstil, der virker for dig og dine medarbejdere. Som leder er det vigtigt at nå målene, men det er også essentielt, at tilbyde de rigtige værktøjer, der gør arbejdsgangene effektive og funktionelle. Har du overvejet om en app er den innoverende løsning din virksomhed har brug for? App udvikling kan give et overblik over jeres arbejdsgange eller give en platform og et værktøj til dataopsamling. Med en app kan du på sin vis uddelegere lidt af din arbejdsbyrde og fokusere på at udvide dit lederskab og inkorporere flere aspekter. Ved at lade appen om visse funktioner, kan du spare ressourcer på micromanagement og hjælpe dine medarbejdere.