Du har nok hørt om SEO også kaldet søgemaskineoptimering. Det bliver smidt rundt i samtaler om digital markedsføring og det er der en god grund til. Afhængig af hvad du søger på, går det gennem Googles algoritme. Her afgør søgemaskinen hvad der er mest relevant for din søgning. Hvis din hjemmesides SEO er effektiv, bliver din side vist på side 1. Dette er målet, da det giver flere besøgende på hjemmesiden. Der er forskellige aspekter der gør din SEO god og effektiv.
Sproglig SEO
Sproglig SEO dækker over alt tekst på hjemmesiden. Her er det specielt søgeordet (f.eks. “ledige boliger i Nordjylland) der er i fokus. Der skal skrives tekster, der nævner søgeordet. Teksterne må ikke være for lange eller korte og ordet skal nævnes først. Derudover er der en række regler for links, titler, længde, etc.
Teknisk SEO
Der er mange tekniske aspekter der er med til at give sitet en god SEO. Teknisk SEO handler blandt andet om at sørge for at hjemmesiden loader hurtigt, at den er mobilvenlig, at der ikke er noget content der er brugt flere gange og meget mere. Her er det måske relevant for dig at tage fat i et digitalt marketingsbureau, hvis ikke du er skarp i det tekniske.
Off-site SEO
Med off-site søgemaskineoptimering bliver opbygget omkring hjemmesiden. Det er på en måde din hjemmesides wingman. Off-site SEO består blandt andet af links til din side fra andre sider, der er relevante og troværdige. Dette er en del af det der kaldes for linkbuilding. Det er også vigtigt at fjerne spam links til sitet, da det påvirker siden negativt.
SEO tager tid at mestre – det kræver disciplin og tålmodighed, at få hjemmesiden til at rangere højt i Google søgninger. Det tager også vedligeholdelse, da algoritmen ændrer sig sammen med brugernes online adfærd.