Har du en tilbøjelighed til at lave overspringshandlinger? Planlægger du også altid at starte tidligt, så du kan få opgaverne ordnet hurtigt, men ender med at arbejde på højtryk i sidste øjeblik. Det kan godt være, at diamanter er lavet under pres, men det er en udmattende proces, der ofte efterlader negative tanker og irritation. Her er nogle ting, du kan gøre for at holde dig fra overspringshandlingerne.
Den gode rutine – Du har nok hørt denne her før, men det er der en grund til. Hvis du får sat en fast rutine, som du holder dig til, er det mere besværligt at vige væk fra den. Forskerne siger, at det tager mellem 30 og 60 dage at ændre en vane, derfor er det vigtigt, at du giver dig selv tid og holder ved. Det er også essentielt, at du ikke ændre mere end en eller to vaner ad gangen, da det mindsker chancen for succes med de nye, gode vaner.
Når du planlægger din dag, er det også en god idé at holde to do listen kort, så du ikke bliver overvældet og begynder med overspringshandlingerne. Endnu en tommelfingerregel er at fokusere på én opgave ad gangen. Fokus er vigtig – og det er der du vil finde det bedste redskab til at få bugt med overspringshandlingerne.
For at stoppe overspringshandlingerne er det også vigtigt, at du har de rigtige redskaber (udover fokus), som du skal bruge for at øge effektivisering. Arbejder du bedst med den gode gamle notesblok eller anvender du Asana eller Monday.com til dine arbejdsopgaver? Et redskab der kan hjælpe med effektivisering, er dit eget software eller app – dette kan du læse mere om på mp-udvikling.dk.
I sidste ende, er det også okay at acceptere, at man måske arbejder bedst under pres. Hvis dette er tilfældet, er det vigtigt at planlægge tæt på deadlines og undgå negative tanker om en selv. Arbejdsgange er forskellige. Hvis sætningen “diamanter er lavet under pres” passer på dine arbejdsgange, så er det også helt i orden.