Står du og mangler svar på hvad skal du vælger af nye webløsninger til din hjemmeside eller til din webshop? Lige nu er det helt nye buzzwords Headless eCommerce . En webshop- eller webløsning om man vil – der er helt simpelt er “hovedløs”.
Hvordan skal Headless forstås? Det prøver jeg at forklarer her.
Men for at forklarer det på et almindeligt sprog og ikke “kodesprog” kan vi bruge en metafor som en pumpestation. Headless integration er lige glad med systemer og hvor mange der integreres til eller hvor mange systemer der spiler ind i den samlede løsning. Tænk dit setup som en stor pumpestation, der har et ubegrænset (flexibelt) stort rør at afleverer data, trafik (dine besøgende og ordre) igennem.
En af pumperne kan være din ERP (Økonomisystem). Næste pumpe er dit WMS (Data Warehouse system / Lagersystem) system og endnu en pumpe er dit PIM (Product Management System) system. En pumpestation med dit CMS (Content Management System) system. Dette kan blive ved i en uendelighed. Alle disse underliggende systemer, som udgør en del af dine “organer” til din virksomhed afleverer alle sammen data til et API lag. Et lag der opsamlet alle data for disse systemer i en fællesplatform / database. Denne “database” kalder vi det midterste lag.
Nu har vi derfor nederste lag med systemerne (ERP/ WMS / CMS / PIM mf.) og midterste lag med alt data opsamlingen. Tænk det som containere eller kasser du lagre alle dine data i. Vi ved hvor de nu er, vi ved hvor hurtigt vi kan få dem. Nu skal de distribueres ud til brugeren og dermed bevæger vi os op i øverste lag – i headless systemet.
Øverste lag er visningen og hvordan data / trafik / opsætningen m.m. er sat op. Her ligger frontend delen til hjemmesiden / webshoppen. Her er det vi fortæller serveren hvordan den skal pakke data ind i et indpakningspapir i frontenden med lækker farvelade, grafik opsætning, knapper og “koordinater” som giver kunden en god brugeroplevelse.
Den måde frontend trækker dataen ud og den måde serveren allerede har forberedt visningerne på, gør alt sammen at webløsningen bliver utrolig hurtig. Her er den helt store fordel at hjemmesiden har hentet data ud fra de forskellige systemer på forhånd. Altså kan vi lave en del af databehandlingen på serveren allerede inden besøgende spørger efter det (ved klik på webløsningen). I og med serveren kender data i API laget fra de systemer i nederste lag – er det lidt som TV-kokken, der har snydt lidt på forhånd. Det gør serveren også i dette setup og har styr på hvad der ligger i containerne / kasserne. Derfor kommer der en utrolig performance og mulighed for rigtig meget trafik inden serverne skal til at pumpe rigtig meget data ud igennem systemet. Serveren får også kun besked om ændringer (ikke fuld data load) i et headless setup og skal derfor ikke bearbejde data for hele setuppet. Kun ændringerne sendes til midterste lag.
I B2B webshops kan der dog komme lidt forsinkelse på etc. prisberegninger ved login. Altså hvis du eksempelvis har en B2B webshop, hvor dine brugere kan se kundespecifikke priser ved deres login. Disse priser skal beregnes ved at ligge vare i kurv eller ved indløsning af produktsiderne. Altså data skal nu flyde fra øverste lag gennem midterste lag og ned i et specifikt system (ERP). Derfor bliver denne del lidt tungere og med mulig ventetid.
Du står i et valg nu; om at din virksomhed skal have en ny webshop. Antallet af produkter eller trafik er stort set lige meget. Et headless setup til din webshop eller hjemmeside er det mest skalerbare du kan finde pt. Overvej det derfor kraftigt – gør dig selv den tjeneste at at blive meget klogere gennem samarbejdspartnere som kan hjælpe dig igennem Headless verdenen.
Et fornugtigt setup til headless setup for webshhops med fuld gas – uagtet at det er en B2B eller B2C webshop – så bør et simpelt setup (udover shopify og andre helt store cloudbaseret løsninger) være følgende: ERP til økonomi, PIM til produkt data (etc. Perfion PIM) og en headless setup med eksempelvis en Umbraco CMS som motor til den kommercielle del og til sidst et lagersystem (WMS) til lagerstyringen.
Af fragt muligheder finder der også rigtig mange muligheder og her kan det være alt fra direkte aftaler med PostNord, GLS eller shipping-ad-ons som fx. Webshipper eller Shopmondo.