En ny undersøgelse udført af dørproducenten Swedoor i samarbejde med Bilendi afslører danskernes forventninger til, hvad virksomheder bør prioritere i kampen for at reducere CO2-udledningen i byggebranchen. Tendensen peger især på genanvendelse af materialer, og denne udvikling har ført til, at Swedoor har iværksat flere initiativer med henblik på at sikre, at færre døre ender på lossepladsen i fremtiden.
I de seneste år har der været en stigende fokus på byggebranchen som en af de store klimasyndere, og derfor stiller danskerne større krav til, at byggevirksomheder bør prioritere ressourceoptimering og genanvendelse af materialer. Dette viser en ny repræsentativ undersøgelse udført af dørproducenten Swedoor i samarbejde med dataindsamlingsbureauet Bilendi med over 1000 svar fra danske boligejere.
I undersøgelsen fremgår det blandt andet, at hele 32 procent af respondenterne betragter genbrugs- og vedvarende materialer som det vigtigste område for virksomheder at prioritere i arbejdet med at nedbringe CO2-udledningen. Samtidig peger 30 procent på, at reduktion af affald fra produktionen er det næst vigtigste fokuspunkt:
“Vi kan se, at mere end en tredjedel af respondenterne forventer, at virksomheder inden for byggeindustrien fokuserer på at genbruge og genanvende materialer for at fremme bæredygtighed og ressourceeffektivitet. Dette er med til at understrege nødvendigheden af, at byggevirksomheder bør implementere grønnere praksisser i deres drift for at imødekomme samfundets stigende krav om ansvarlig ressourceforvaltning,” siger Hauke Thiessen, der er salgsdirektør hos Swedoor i Danmark.
Det stigende fokus på en CO2-reduceret produktion har ført til, at Swedoor ser frem mod en fremtid, hvor genanvendelse af materialer vil fylde mere. Derfor har dørproducenten iværksat flere initiativer, der på sigt skal være med til at sikre, at færre døre bliver smidt ud:
“Hos Swedoor har vi i øjeblikket flere forskellige projekter i gang, der skal være med til at reducere vores samlede CO2-aftryk. Et af dem omhandler, at vi tester muligheden for at genanvende brugte døre,” fortæller Hauke Thiessen.
Stigende efterspørgsel efter brugte døre Ifølge DBA, som er Danmarks største formidler af køb og salg mellem private, oplever man ligeledes, at der er et stigende fokus på genbrugsmaterialer. Denne udvikling afspejler sig blandt andet i antallet af annoncer hos DBA, hvor brugte døre bliver efterspurgt blandt danskerne:
“Vi oplever, at danskerne er glade for at købe og sælge brugte døre, hvilket formentlig skyldes, at man ønsker at forlænge levetiden af dørene i de tilfælde, hvor det er muligt. Derudover er der som regel kræset mere om gamle døre, hvis man sammenligner med de lette døre, der oftest anvendes i nybyggeri. Med brugte døre får man samtidig også mulighed for at indrette ældre boliger med respekt for den tid, hvor huset oprindeligt er opført,” fortæller Julie Schoen, der er presseansvarlig for DBA.
Hos Swedoor håber man på at kunne udvide virksomhedens genanvendelsesprojekt til private forbrugere på sigt, så man kan imødekomme den stigende efterspørgsel på brugte døre:
“Vi håber naturligvis på at kunne genanvende døre som et permanent tiltag fremadrettet, så vi på sigt kan imødekomme den stigende interesse fra den almene dansker. Mange af de brugte døre indeholder gode materialer og har derved mange år i sig endnu, hvilket er medvirkende til, at et projekt som dette er helt oplagt, når det handler om at øge genanvendelsen af materialer,” afslutter Hauke Thiessen.
Faktaboks: Sådan forventer danskerne, at virksomheder prioriterer bæredygtighedsinitiativer
Et billede, der indeholder tekst, skærmbillede, Font/skrifttype, linje/række
Automatisk genereret beskrivelse
Kilde: Forbrugerundersøgelse foretaget af Swedoor i samarbejde med dataindsamlingsbureauet Bilendi.
Om undersøgelsen Forbrugerundersøgelsen er foretaget af Swedoor i samarbejde med dataindsamlingsbureauet Bilendi i april 2023, hvor der er indsamlet data fra 1.000 nationalt repræsentative respondenter, som bor i ejer- eller andelsbolig.
Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse ved brug af Bilendi’s datamålingsløsning, hvor tilfældigt udvalgte respondenter, og data er indsamlet efter nationalt repræsentative kvoter på køn, aldersgruppe og region.