Hvis du sidder som ansvarlig for firmaets indkøb af IT, står du med en ganske vigtig beslutning. Om du er chef, indkøber eller blevet ansvarlig for opgaven på anden vis, står du overfor en beslutning der kommer til at have indflydelse på firmaets produktivitet og økonomi, lang tid frem.
Derfor skal du selvfølgelig tage en velovervejet og fornuftig beslutning. Og den vil vi give dig nogle tips til at lave i denne artikel.
Kend jeres behov
Det vigtigste at tage forbehold for, når der skal købes IT-udstyr, er hvad udstyret skal bruges til. De fleste har, med god grund, lyst til at bruge så lidt som muligt på computere, headsets, mus osv. Men hvis budgettet er for lavt, og det der bliver købt ind ikke kan bruges til den tilsigtede opgave, så har købet alligevel været spild af tid. Det spilder personalets tid, der skal vente på at computeren tænker eller på anden vis er begrænset af udstyrets specifikationer. Vær derfor bekendt med hvilke behov I har til udstyret, før du henter et tilbud.
Overvej muligheder for at kunne skalere
Det er også vigtigt at overveje om du får brug for at kunne tilføje flere arbejdspladser, der skal bruge mere udstyr. Er virksomheden eksempelvis i vækst og i gang med at ansætte og implementere nye stillinger, kan det være en fin overvejelse at gøre sig, om indkøbet kan vente til de nødvendige kandidater er fundet.
Det er også vigtigt at hvis man skulle få behov for mere udstyr, at det nye udstyr man så køber, er kompatibelt med det gamle. Der kan du vælge et mærke der er bredt tilgængeligt, er til at betale sig fra, og tilbyder forskellige løsninger. Lenovo computere og udstyr er kendt for at kunne bruges af alle og til alle opgaver. Deres computer kan bestilles med en masse forskellige specifikationer så de passer til de enkeltes behov, og derfor er Lenovo arbejdsstationer fra ATEA et godt valg til dine ansatte.
Kompatibilitet
En anden ting du skal overveje, er hvordan dine ansattes nye computere og udstyr skal kunne tale sammen. I takt med at virksomheder vokser, vil de også blive mere afhængige af den teknologi de bruger. Kompatibilitet på tværs af enheder er derfor vigtigt, så personalet kan arbejde og kommunikere effektivt med hinanden.
Kompatibiliteten hænger sammen med skalerbarheden i det du køber. I princippet vil du altid have nemt ved at købe nyt hjem og opgradere IT-udvalget hvis du vælger den samme leverandør og samme brand hver gang du handler. Endnu en understregning af, at det er vigtigt at købe rigtigt første gang.