En søgeordsanalyse er et værktøj til at give dig viden om, hvad din målgruppe søger efter på Google, og hvad de søger mest efter. Det handler derfor i første omgang om at lave en liste med alle de søgeord og -fraser, der kan relatere til dine ydelser og produkter.
En god søgeordsanalyse er derfor fundamentet for en succesfuld SEO-indsats i forhold til sproglig SEO, og derfor din virksomheds synlighed på Google. Sproglig SEO er ingenting uden en god søgeordsanalyse. SEO-teksterne skal nemlig laves ud fra de bedste søgeord fra analysen. Når først du har styr på, hvilke søgeord du skal lave SEO-tekster ud fra, så kan du begynde at skrive dem. De mest basale regler for SEO er at søgeordet skal bruges i både H1 og H2, søgeordet skal nævnet i første afsnit af teksten, søgeordet skal nævnes et bestemt antal gange i forhold til længden af teksten, der skal være interne links og titelblad, permalink, metabeskrivelse og alt tag på billede skal være opsat korrekt. Har du styr på alt dette, er du godt på vej til at få lavet en god SEO-tekst, som kan være medvirkende til, at du rangerer højere på Google.
Skal du have en god Google Ads, er det også en god ide at lave en søgeordsanalyse. Her skal du nemlig igen have styr på, hvad din målgruppe søger efter, når de søger på Google. Hvilke ord er relateret til dine produkter eller ydelser? Derefter er det også en god ide at finde ud af, om der er meget konkurrence i forhold til nogle af søgeordene, du vil bruge til din Google Ads. Det kan nemlig nogle gange ikke betale sig at købe sig ind med et bestemt søgeord, fordi det bliver for dyrt, hvis der er for meget konkurrence.
Med en god søgeordsanalyse kan du derfor rangere højere på Googles sider, hvilket giver dig større synlighed overfor potentielle kunder – hvilket i sidste ende giver dig flere kunder i biksen.